Agnieszka Łyp Chmielewska

adwokat

Z zawodu jestem prawnikiem, a z pasji hodowcą, czynnym zawodnikiem agility, miłośnikiem rasy corgi. Kancelarię adwokacką prowadzę w Dąbrowie Górniczej przy ul. Sienkiewicza 14...
[Więcej >>>]

Skontaktuj się +48 799 030 205

Wymarzony pies ma wadę, czyli co dalej

Agnieszka Łyp-Chmielewska24 kwietnia 2019Komentarze (0)

Wiele osób marzy o posiadaniu psa. Przyznam się, że ja też kiedyś byłam jedną z tych osób. Każdy chce, aby jego pies był idealny, zawsze zdrowy i najlepiej długowieczny. Z doświadczenia w kontaktach z nabywcami oraz hodowcami wiem, że każda z tych osób inaczej postrzega nabytego psa i wymaga od niego innych cech i zachowań. Post te jednak kierowany jest zarówno do hodowców jak i nabywców, bo przecież hodowca też występuje wielokrotnie w roli nabywcy 🙂

Czy pies jest jak lodówka?

Jest to podstawowe pytanie, które zadaję za każdym razem uczestnikom moich spotkań. Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek czy jak kupujesz psa to tak jakbyś kupował lodówkę? Przepis ustawy o ochronie zwierząt nakazuj stosowanie do zwierząt w sposób odpowiedni przepisów jak do rzeczy. Co oznacza zwrot „w sposób odpowiedni”? Nic innego jak wskazówkę do interpretacji przepisów i ich zastosowania do zwierząt. Zwierzę jak każda rzecz posiada swojego właściciela, któremu przysługują uprawnienia właścicielskie.

Przykład:

Pan X posiada zestaw szklanek. Zgodnie z obowiązującym kodeksem cywilnym Pan X w każdej chwili może zniszczyć swoje szklanki.

Oczywistym jest, że właściciel psa nie może go „zniszczyć”. Jest to najbardziej dosadny przykład definiujący pojęcie stosowania w sposób odpowiedni przepisów o rzeczach.

Skoro już wiemy, że pies jest jak lodówka to konieczne jest zadanie kolejnych pytań.

Czy sprzedaż psa podlega przepisom o odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu wad sprzedanego towaru (rękojmia)?

Odpowiedź na to pytanie jest również prosta – tak sprzedaż psa podlega pod przepisy o rękojmi z tytułu sprzedaży (art 556 k.c. i następne).

Kiedy można mówić o odpowiedzialność za wady sprzedanego towaru?

Kodeks cywilny w art. 559 wskazuje, że „sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikały z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili”.

Jakie są uprawnienia wynikające z przepisów o rękojmi?

Jeśli towar obarczony jest wadą fizyczną lub prawną nabywcy przysługują następujące uprawnienia:

  1. żądanie obniżenia ceny sprzedanego towaru, tak aby obniżona cena pozostawała w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy w wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady,
  2. odstąpienie od umowy wraz ze zwrotem towaru jak i zwrotem ceny,
  3. żądanie naprawy uszkodzonej rzeczy,
  4. wymiana rzeczy na rzecz wolną od wad.

Wraz z żądaniem obniżenia ceny lub odstąpieniem od umowy sprzedaży można żądać również zwrotu nakładów koniecznych poniesionych w związku z istnieniem wady.

****

To taki krótki wpis do przemyślenia na środę popołudnie 🙂

Jeśli zaciekawiła Cię ta tematyka zapraszam do wpisu DYSPLAZJA – czy to wyrok dla hodowcy? cz.1

lub do wpisu Czy hodowca odpowiada za wszystko – kilka słów o rękojmi

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 799 030 205
e-mail: kancelaria-kynologiczna@adwokatdabrowa.eu

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Prawa Kynologicznego Adwokat Agnieszka Łyp-Chmielewska Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Prawa Kynologicznego Adwokat Agnieszka Łyp-Chmielewska z siedzibą w Dąbrowie Górniczej.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kancelaria-kynologiczna@adwokatdabrowa.eu.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: