Agnieszka Łyp Chmielewska

adwokat

Z zawodu jestem prawnikiem, a z pasji hodowcą, czynnym zawodnikiem agility, miłośnikiem rasy corgi. Kancelarię adwokacką prowadzę w Dąbrowie Górniczej przy ul. Sienkiewicza 14...
[Więcej >>>]

Potrzebujesz porady lub umowy? +48 799 030 205

Czy hodowca odpowiada za wszystko? Kilka słów o rękojmi w wersji 2.0

Agnieszka Łyp-Chmielewska25 sierpnia 2020Komentarze (0)

Długi czas nosiłam się z zamiarem dodania kolejnego szerokiego wpisu na temat rękojmi. Dziś nadszedł czas opublikowania – czy hodowca odpowiada za wszystko? Kilka słów o rękojmi w wersji 2.0.

Odsyłam was do pierwsze wpisu z zakresu rękojmi, który do dnia dzisiejszego cieszy się największym zainteresowaniem na blogu – Czy hodowca odpowiada za wszystko – kilka słów o rękojmi

Rękojmia, czyli odpowiedzialność za wady fizyczne psa

Wielu hodowców w dzisiejszych czas dostaje ciarek na samą myśl o rękojmi. Nim do niej przejdziemy zacznijmy jednak od początku. Ustawa o ochronie zwierząt wskazuje nam, że do psa odpowiednie zastosowanie znajdują przepisy jak o rzeczach. Wielu z nas hodowców nie zgadza się z powyższa definicją. Nasze psy i szczeniaki nie są dla nas rzeczami, a członkami rodziny. Obecnie pozycja psa ewoluowała w społeczeństwie – zarówno przez hodowców jak i nabywców traktowane są jako członkowie rodziny, najlepsi przyjaciele. Niestety, nasz ustawodawca jeszcze tego nie dostrzegł. Co dla nas oznacza taka regulacja? Nic innego jak fakt, że do psa znajdują odpowiednio przepisy jak o rzeczach. Oczywistym jest, że psa nie można zniszczyć tak jak długopisu, ale oznacza to, że pies stanowi własność w rozumieniu prawa cywilnego – jest rzeczą ruchomą.

Zapytacie, jakie są tego skutki dla nabywcy i hodowcy, a więc następujące:

  • do sprzedaży psa zastosowanie znajdują przepisy prawa cywilnego z zakresu sprzedaży,
  • pies jest rzeczą ruchomą i objęty jest prawem własności,
  • do sprzedaży psa zastosowanie mają również przepisy z zakresu rękojmi, czyli odpowiedzialności za wady fizyczne.

Rękojmia zdefiniowana jest w kodeksie cywilnym w art 556 kodeksu cywilnego:

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).

Jak należy rozumieć rękojmie w świcie kynologicznym? Jako choroby, które są wadami psa.

Rękojmia w kynologii czyli choroby psa

Kodeks cywilny nie precyzuje czym są wady fizyczne i jak należy je rozumieć Tym samym pozostawia szerokie możliwości interpretacyjne. Podpowiedzią jest art 556 ze znaczkiem 1 kodeksu cywilnego, który wskazuje jak należy rozumieć wady fizyczne:

§ 1. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
1)
 nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
2)
 nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
3)
 nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4)
 została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Mając na uwadze treść przepisu, wadami fizycznymi psa w szczególności będą jego choroby. 

Czy ponosimy odpowiedzialność za wszystko jako hodowcy?

Przepisy prawa wprost wskazuję, że “sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili.” I tutaj pojawia się kolejna zagadka dla nas jako hodowców i nabywców 🙂

Mając na uwadze ten przepis przyjąć należy, że hodowca ponowi odpowiedzialność wyłącznie za wady (choroby), które istniały w chwili wydania psa (nawet jeśli były one niewidoczne) lub powstały z przyczyny tkwiącej w nim w tym samym czasie. Zapytacie a jakie to mogą być choroby? Wydaje się, że odpowiedz na to pytanie jest dość prost,a jednak zawiła – będą to choroby wrodzone lub genetyczne, ewentualnie takie wady które istniały w chwili wydania.

I tutaj dochodzimy do tematu rzeki, czyli odpowiedzialności za poszczególne choroby. Temat jest niezwykle złożony. Zawsze powinniśmy się kierować opinią przynajmniej dwóch lekarzy weterynarii. Od ich opinii początkowo uzależniamy odpowiedzialność, ostateczne zdanie będzie należało do biegłego lekarza weterynarii w trakcie procesu sądowego.

Rękojmia jako odpowiedzialność o charakterze absolutnym

Bardzo często spotykam się w praktyce z pismami od nabywców i ich pełnomocników, że rękojmia ma charakter absolutny i nie można jej wyłączyć.

Przyznam, że ja się z tym poglądem nie zgadzam. Kodeks cywilny wprowadza możliwość wyłączenia rękojmi w umowie sprzedaży. Zakazuje tego wyłącznie w relacjach pomiędzy profesjonalnym sprzedającym a konsumentem. W tym wpisie nie mogę zdradzić wszystkiego, a więc pozostawmy tematykę konsumenta i statusu hodowcy 😉

Reasumując – istnieją przypadki gdy możemy wyłączyć rękojmie w umowie sprzedaży 🙂 

Czas odpowiedzialności

Rękojmia obowiązuje dwa lata od dnia wydania psa. Jest to termin zawity, czyli w tym okresie nabywca zobowiązany jest do wystąpienia na drogę postępowania sądowego.

O terminach rękojmi szeroko pisałam we wpisie – Czas obowiązywania rękojmi z tytułu sprzedaży psa

*****

To na dziś tyle 🙂

Jeśli chcecie poczytać więcej o rękojmi to odsyłam do wpisów:

  1. Wymarzony pies ma wadę, czyli co dalej
  2. Trochę rozrywki w czasie epidemii – rękojmia w umowie sprzedaży
  3. Czy pies może być “rzeczą używaną” w świetle kodeksu cywilnego?
  4. Oświadczenie nabywcy o obniżeniu ceny sprzedaży psa z powodu wady fizycznej

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 799 030 205
e-mail: kancelaria-kynologiczna@adwokatdabrowa.eu

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Prawa Kynologicznego Adwokat Agnieszka Łyp-Chmielewska Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Prawa Kynologicznego Adwokat Agnieszka Łyp-Chmielewska z siedzibą w Dąbrowie Górniczej.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kancelaria-kynologiczna@adwokatdabrowa.eu.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: