Rezerwacja szczeniaka to powszechne zjawisko. Zazwyczaj odbywa się jedynie poprzez wpłatę określonej kwoty pieniężnej – zwanej często mylnie zaliczką.
Jednak mało kto pamięta, że rezerwacja to nic innego jak zawarcie przedwstępnej umowy sprzedaży, która to kieruje się swoimi zasadami.
Po pierwsze wskazać należy, że zawierając umowę przedwstępną (rezerwacje) zobowiązujemy się do zawarcia umowy sprzedaży.
Nie może to działać w ten sposób, że nagle któraś ze stron stwierdzi, że nie zawiera jednak umowy sprzedaż bez żadnych konsekwencji.
Uważam, że aby najlepiej zabezpieczyć swoje prawa jak i obowiązki powinna być zawierana umowa rezerwacji – która w szczególności ureguluje zasady rezygnacji ze szczeniaka, zwrotu zadatku i inne – o czym poczytasz poniżej 🙂
Koniecznie przeczytaj – U nas dzień psa trwa cały tydzień 🙂
Dlaczego warto jest mieć umowę rezerwacji szczeniaka
Proces rezerwacji (skupimy się dziś na procesie rezerwacji już konkretnego szczeniaka) to proces związany z transakcją sprzedaży.
Jak wiecie z lektury bloga sprzedaż jest szczegółowo określona w przepisach kodeksu cywilnego. Również tzw. przedwstępna umowa sprzedaży znajduje odzwierciedlenie w przepisach prawa.
Zapytacie – no dobra ale dlaczego powinniśmy umowę rezerwacji spisać?
Zalet tego rozwiązania jest wiele 🙂
Najważniejszą zaletą jest fakt, że taka umowa powinna zabezpieczać interes obu stron – czyli zarówno hodowcy jak i nabywcy.
W mojej ocenie ponad 70% sporów o zwrot zadatku jakie mamy w Kancelarii dałoby się rozwiązać bez sporu sądowego w sytuacji zawarcia pisemnej umowy rezerwacji.
Co powinna zawierać umowa rezerwacji szczeniaka
Po pierwsze umowa rezerwacji szczeniaka powinna zawierać określenie szczegółowe strony – czyli dane hodowcy oraz dane nabywcy.
Dla przykładu:
………………………………, zam. ………………………, legitymującą się dowodem osobistym o numerze ………..………., prowadzący hodowlę psów rasowych zrzeszoną w ……………………………… pod przydomkiem ………………, nazywaną dalej sprzedającą/hodowcą,
a
………….……., zam. przy ul. ………………………, legitymującą się numerem dowodu osobistego………………….., nazwanym dalej kupującym
Kolejnym – a nawet najważniejszym elementem jest określenie szczegółowo przedmiotu umowy – czyli naszego zarezerwowanego szczeniaka. Dla przykładu:
Przedmiotem umowy jest rezerwacja szczeniaka z miotu pochodzącego od matki …………………, ojca ……………………………………, urodzonego w dniu ………….., numer CHIP ……………………
Umowę rezerwacji możemy stworzyć i nawet na tzw. miejsce w miocie – jednak uważam iż najlepiej jest zawrzeć umowę rezerwacyjną już na konkretnie oznaczonego szczeniaka – takiego który ma już numer CHIP.
Kolejnym elementem ważnym dla umowy rezerwacyjnej jest określenie ceny za szczeniaka oraz ewentualne wskazanie terminu odbioru psa od hodowcy. W zakresie terminu odbioru – uważam osobiście, iż taki zapis nie musi się znajdować w umowie rezerwacyjnej i wystarczające są np. ustalenia na messengerze jednak wielu hodowców chce aby taki punkt znalazł się w umowie.
Oczywiście umowa powinna zawierać jeszcze kilka innych elementów – np. dotyczących wyboru szczeniaka przez nabywcę, zasad związanych z zawarciem umowy sprzedaży itp.
Dla przykładu:
Hodowca oświadcza, że matka – ………………….. (dane suki) pochodzi z jego hodowli/stanowi wyłącznie jego własność, nie jest przedmiotem zajęcia komorniczego, ani nie toczy się o nią żadne postępowanie sądowe czy administracyjne, a pożytki pochodzące od suki, czyli szczenięta stanowią wyłącznie własność hodowcy.
O elementach umowy rezerwacyjnej możecie przeczytać Umowa rezerwacji szczeniaka dla hodowców ZKWP
Koniecznie przeczytaj – U nas dzień psa trwa cały tydzień 🙂
Zabezpieczenie wykonania umowy rezerwacyjnej
I teraz przechodzimy do najbardziej kontrowersyjnego tematu – ale jakże łatwego i przyjemnego od strony prawnej – czyli sposobu zabezpieczenia umowy a więc wpłaty zadatku lub zaliczki.
Z niewiadomych dla mnie do tej pory przyczyn duża część osób ma przekonanie, że należy pobrać zaliczkę bo jest ona bezzwrotna.
I tutaj na pomoc przychodzą nam przepisy kodeksu cywilnego a dokładnie to art. 394 kodeksu cywilnego:
§ 1. W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.
§ 2. W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu na poczet świadczenia strony, która go dała; jeżeli zaliczenie nie jest możliwe, zadatek ulega zwrotowi.
§ 3. W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony.
Jak można wyczytać z przywołanego przepisu strony w umowie mogą w sposób dobrowolny uregulować zasady związane ze zwrotem wpłaconego zadatku a co najważniejsze strony w umowie mogą wyłączyć obowiązek zwrotu podwójnej wartości.
Z mojego doświadczenia wynika, że są to najważniejsze punktu w umowie rezerwacji szczeniaka – niestety w ostatnim czasie często zdarzają się sytuację, że nagle nabywca postanowi się rozmyśleć z nabywca szczenięcia lub do takiego przekonania dojdzie hodowca.
Zapisy o zasadach zwrotu zadatku można uregulować według własnego uznania (nie ma tutaj takich ograniczeń jak przy umowie sprzedaży).
Najczęściej wyłączony zostaje obowiązek zwrotu dwukrotności zadatku. Samodzielnie można wskazać sytuacje kiedy hodowca zwraca zadatek a kiedy go zatrzymuje jeśli nie dojdzie do zawarcia umowy sprzedaży.
Dla przykładu:
Hodowca nie ma obowiązku zwrotu zadatku gdy do wykonania umowy nie dojdzie w związku z okolicznościami za które nie ponosi on winy.
Rezerwacja szczeniaka – podsumowanie
Jak wynika z wpisu – pisemna umowa rezerwacyjna zabezpiecza obie strony transakcji.
Jeśli jesteś hodowca to przeczytaj Brązowy pakiet umów dla hodowli
Jeśli jesteś nabywcą to przeczytaj Analiza umowy stosowanej w hodowli online.
Pozdrowienia
Agnieszka Łyp-Chmielewska
adwokat
Zdjęcie Elena Mozhvilo pochodzi z Unsplash
***
„Groomer wyciął mi numer” czyli zasady złożenia reklamacji za usługę groomerską
Jak wiecie (lub nie wiecie) zajmujemy się również obsługą szeroko nazwanego petbiznesu – w tym obsługą prawną salonów groomerskich (psich lub kocich fryzjerów).
Ostatnio dostrzegliśmy trend, że do co raz to większej liczby groomerów zgłaszają się niezadowoleni klienci (trend ten znamy zarówno od strony klientów jak i groomerów) [Czytaj dalej…]