Co raz częściej w swojej praktyce spotykam się z pytaniem – Pani Agnieszko to ile w końcu obowiązuje ta rękojmia? Czy nabywca zawsze będzie mógł wystąpić z roszczeniem do sądu?
Dlatego też powstał ten wpis 🙂
Okres obowiązywania rękojmi za wady sprzedanego psa
Zgodnie z brzmieniem art. 568 paragraf 1 kodeksu cywilnego sprzedający odpowiada za wady sprzedanej rzeczy w okresie 2 lat od dnia wydania jej kupującemu.
W warunkach kynologicznych zazwyczaj dniem wydania jest dzień podpisania umowy sprzedaży.
Oczywiście nie zawsze jest to regułą.
Dlatego też hodowco pamiętaj, że rękojmia rozpoczyna swój bieg od dnia wydania psa nabywcy a nie od dnia podpisania umowy!
Przekładając przepisy na realia – hodowca ponosi odpowiedzialność za wysępienie wad w okresie 2 lat od dnia wydania psa.
Jeśli chcesz poczytać więcej o rękojmi zapraszam do postu Czy hodowca odpowiada za wszystko – kilka słów o rękojmi.
Termin na zgłoszenie roszczeń przez nabywcę
W innych postach opisałam szczegółowo jakie roszczenia przysługują nabywcy w związku z wystąpieniem wady oraz za jakie wady odpowiada hodowca – żeby was nie zanudzać nie będę się powtarzać a odeślę do wcześniejszych artykułów:
- Wymarzony pies ma wadę, czyli co dalej
- Odstąpienie od umowy sprzedaży z powodu wady fizycznej psa
- Roszczenia nabywcy za wady fizyczne psa cz.1.
Nabywca aby skutecznie zgłosić swoje roszczenie w pierwszej kolejności skontaktować musi się z wami – sprzedającymi. To od nabywcy zależy wybór roszczenia z tytułu rękojmi.
Co najważniejsze dla hodowców:
- nabywca powinien w okresie dwóch lat od dnia wydania psa jeśli chce skutecznie zrealizować swoje roszczenie wystąpić na drogę postępowania sądowego. Oznacza to, że nie wystarczy aby w okresie 2 lat od dnia wydania zgłosił istnienie wady wam jako sprzedającym. Jeśli w okresie dwóch lat od dnia wydania psa nie wystąpi na drogę sądową z dochodzeniem roszczenia z tytułu rękojmi traci on te uprawnienia.
Z prawnego punktu widzenia termin określony w art. 568 kodeksu cywilnego jest terminem zawitym, co oznacza że po jego upływie roszczenie staje się bezskuteczne.
Dla dociekliwych cytuje postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 24 maja 2018 roku (sygn. akt: V CSK 5/18):
Po upływie terminu wskazanego w art. 568 § 1 KC roszczenie kupującego o obniżenie ceny rzeczy wadliwej wygasa i nie może być skutecznie dochodzone przed sądem.
P.S. Wszystkich zainteresowanych zapraszam na spotkanie do Warszawy – Cykl spotkań z hodowcami w Warszawie – Wesołej w Przystanku Pieskowo.
Agnieszka Łyp-Chmielewska
adwokat
Zdjęcie Austin Kirk pochodzi z Unsplash
***
„Groomer wyciął mi numer” czyli zasady złożenia reklamacji za usługę groomerską
Jak wiecie (lub nie wiecie) zajmujemy się również obsługą szeroko nazwanego petbiznesu – w tym obsługą prawną salonów groomerskich (psich lub kocich fryzjerów).
Ostatnio dostrzegliśmy trend, że do co raz to większej liczby groomerów zgłaszają się niezadowoleni klienci (trend ten znamy zarówno od strony klientów jak i groomerów) [Czytaj dalej…]