Agnieszka Łyp Chmielewska

adwokat

Z zawodu jestem prawnikiem, a z pasji hodowcą, czynnym zawodnikiem agility, miłośnikiem rasy corgi. Kancelarię adwokacką prowadzę w Dąbrowie Górniczej przy ul. Sienkiewicza 14...
[Więcej >>>]

Potrzebujesz porady lub umowy? +48 799 030 205

Na wakacje oddaj psa do hotelu a nie do lasu….. czyli trochę o umowie hotelowej

Agnieszka Łyp-Chmielewska24 czerwca 2022Komentarze (0)

Dziś będzie trochę z innej beczki bo porozmawiamy o oddaniu psa do hotelu na czas naszego urlopu. Zbliżają się wakacje i z doświadczenia wiemy, że w mediach pojawiać się będzie wiele informacji o porzuconych psach lub barbarzyńskich sposób przywiązanych do drzewa. Dlatego we wpisie chciałam się skupić na oddaniu psa pod opiekę hotelu na okres naszego urlopu.

Obecnie funkcjonuje wiele hoteli dla zwierząt , w których można zarezerwować psu miejsce na okres naszych wakacji. Ale czy wiesz na jakie zapisy w umowie zwrócić uwagę oddając psa? A czy ty właścicielu hotelu wiesz jak prawidłowo skonstruować umowę świadczenia usług hotelowych?

Właśnie o tym popiszemy w tym wpisie 🙂

Hotel dla zwierząt aspekty prawne

Wybierając hotel dla swojego psa na czas naszego urlopu warto jest sprawdzić stan prawny jednostki do której zamierzamy oddać psa. Dlaczego to jest tak ważne? Zapewne na rynku funkcjonuje wiele hoteli, które działają „obok prawa”. Co to oznacza – oznacza, że osoba taka nie prowadzi działalności gospodarczej zarejestrowanej lub działalności nierejestrowanej a działa kolokwialnie mówiąc „na lewo”. Zapytacie no okej ale czemu to jest tak ważne? A to z prostego powodu – prowadzenie działalności podlega przepisom prawa.

Osoba prowadząca działalność jest w rozumieniu przepisów prawa przedsiębiorcą, czyli podmiotem profesjonalnym, którego działalność ma być oparta o obowiązujące przepisy. Niestety nie ma żadnych dodatkowych restrykcji dla osób prowadzących działalność polegającą na prowadzeniu hotelu dla zwierząt (a w mojej ocenie powinny być).

Jak sprawdziliście, że jest to już legalnie prowadzona działalność to konieczne jest uzyskanie informacji czy hotel praktykuje zawieranie pisemnych umów hotelowania oraz czy posiada stosowany Regulamin.

Umowa o świadczenie usługi hotelowej dla zwierząt

Potocznie możemy nazywać, że zawieramy umowę hotelową dla naszego psa, jednak w świetle prawa jest to umowa o świadczenie usługi sprawowania czasowej opieki nad psem w hotelu.

Umowa na „hotelowaie” psa może być zarówno w formie ustnej jak i w formie pisemnej. Ja zawsze zalecam, aby umowy takie miały formę pisemną.

Zapytacie dlaczego? Odpowiedź jest prosta – w umowie takiej ustalane są warunki świadczenia usługi.

Co powinno być w umowie hotelowej dla psa?

Po pierwsze w umowie takiej należy określić strony umowy – tj. właściciela hotelu oraz właściciela psa. Jeśli w hotelu zatrudnione są osoby, to powinny być również one wymienione w umowie jako osoby sprawujące opiekę nad psem w trakcie jego pobytu.

Następnie w umowie powinien być określony czas na jaki pies zostanie oddany do hotelu.
Umowa może zawierać również informacje o naliczaniu kary umownej za brak odbioru psa w określonym terminie. Z doświadczenia w konstruowaniu umów hotelowych wiem, że konieczny jest również zapis, że w przypadku braku odbioru psa w kilka tygodni po ustalony terminie właściciel hotelu może przekazać go pod opiekę np. fundacji. Niestety zdarzają się sytuacje, że ludzie porzucają psy w hotelu! Zapis ten jest bardzo kontrowersyjny ale w mojej ocenie zgodny z prawem.

W umowie uregulować należy również cenę za pobyty psa oraz rozliczenia stron. Ustalenia w zakresie ceny mogą być dowolne. Nie ma odgórnie uregulowanych cen za „hotelowanie psa”. W umowie należy jednak dokładnie określić jakie usługi wchodzą w zakres określonej ceny a w szczególności: czy cena zawiera karmę – czy należy ją samodzielnie dostarczyć, czy cena zawiera np. wyprowadzanie psa na spacer czy wyłącznie wypuszczanie na wybieg, czy cena zawiera inne atrakcje dla psa czy są one oddzielnie płatne.

Oczywiście w ramach ustaleń zasad rozliczenia należy wskazać kiedy odbędzie się płatność. Najlepszym rozwiązaniem jest pobieranie płatności z góry – w chwili „zameldowania” psa w hotelu.

Pamiętajcie drodzy właściciele hoteli, że jesteście podmiotami profesjonalnymi a wasi klienci to swoistego rodzaju konsumenci w związku z czym w umowie zasady rozliczenia mają być napisane jasno i wprost! 

Na koniec najważniejsza część umowy – czyli określenie warunków świadczenia usługi.

Warunki świadczenia usługi

Teraz przechodzimy do najszerszej części umowy hotelowej – czyli warunków jej wykonania.

Po pierwsze jako właściciel hotelu dla psów zobowiązany jesteś do:

  • uzyskania od właściciel pupila wszelkich informacji o psie – w tym zasad żywienia, stosunku do innych psów itp.
  • sprawowania należytej opieki na powierzonym psem – powinieneś wykazać się należytą starannością jako podmiot profesjonalny,
  • zapewnienie psu bezpieczeństwa w trakcie jego pobytu,
  • zapewnienie podstawowej opieki weterynaryjnej na wypadek zdarzeń nagłych.

W Twojej umowie powinno również być miejsce na wywiad z właścicielem zwierzęcia co do podstawowych informacji o nim – takich jak stan zdrowia, czy przejawia agresję do ludzi bądź psów itp.

Uważam, że możesz odmówić hotelowania psów, które wymagają szczególnej opieki z uwagi na swój stan zdrowia lub np. agresję w stosunku do ludzi lub innych zwierząt.

Pamiętaj – warto jest mieć „ankietę” którą wypełnia właściciel pupila tak abyś nie ponosił odpowiedzialność za sytuacje o których nie zostałeś poinformowany lub jeśli informacje te zostały podane niezgodnie z prawdą (w szczególności w zakresie zdrowia psa).

Właściciel psa powinien zostawić również w hotelu książeczkę zdrowia psa lub paszport poświadczający wykonanie szczepień na wściekliznę. Hotele mogą również żądać wykonania badań na pasożyty – aktualnego na np. 3 dni przed przyjęciem psa.

Umowa powinna również regulować kwestię odpowiedzialności właściciela hotelu za psa. Oczywiście ponosić on będzie odpowiedzialność zawsze za zdarzenia, które powstały z jego winy lub zachowania braku należytej staranności (w końcu jest podmiotem profesjonalnym i tej staranności od niego wymagamy w świetle przepisów prawa). Nie będzie on ponosił odpowiedzialności za zdarzenia, które powstały nie z jego winy i których nawet nie mógł przewidzieć.

Kontrowersyjny temat to podstawowa opieka weterynaryjna w sytuacjach nagłych. Uważam, że właściciel hotelu jest zobowiązany do udzielenia podstawowej opieki weterynaryjnej w nagłych sprawach jak również w takim przypadku zobowiązany jest do pilnego kontaktu z właścicielem.

Uważam, że właściciel hotelu dla psów jest upoważniony do podejmowania działań ratujących życie psa jeśli nie mógł się skontaktować z właścicielem.

Kwestie związane z rozliczeniem za opiekę weterynaryjną uzależnione są od tego z czyjej winy doszło do okoliczności uzasadniających tę interwencję. Jeśli są to okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności właściciel hotelu to wtedy koszty te pokrywać będzie właściciel psa.

***

Wydaje się, że po tym wpisie powinniście mieć podstawową wiedzę na temat umowy zawieranej w hotelu dla psów 😉

W czym mogę Ci pomóc?

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Prawa Kynologicznego Adwokat Agnieszka Łyp-Chmielewska w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

    Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

    Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Prawa Kynologicznego Adwokat Agnieszka Łyp-Chmielewska w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: