W sobotnie popołudnie spędzając czas u rodziców pod Tatrami słyszę jak dzwoni mój telefon służbowy. Jak to mam w zwyczaju na weekend nie wyłączam go. Popatrzyłam, że dzwonił nieznany numer, napisałam SMS że proszę o kontakt w godzinach pracy Kancelarii od poniedziałku do piątku lub wiadomość SMS w sprawach pilnych.
Po chwili otrzymałam wiadomość tekstową:
Witam serdecznie jestem hodowcą i mam pilny problem – nabywca właśnie oświadczył, że przywozi psa ponieważ ten ma wady i odstępuje od umowy. Mnie nie ma w domu, powiedział że psa zostawi u sąsiadów. Co mam zrobić.
I tak pomyślałam, że poniedziałkowy dzień rozpocznę od wpisu dotyczącego odstąpienia od umowy sprzedaży z powodu wady fizycznej psa.
Drogi czytelniku, nim przejdziesz do czytania poniższego wpisu zachęcam cię do odświeżenia pamięci we wpisie – Czy hodowca odpowiada za wszystko – kilka słów o rękojmi.
Jeśli przypomniałeś już sobie czym w ogóle jest rękojmi z wcześniejszego wpisu to teraz należy zastanowić się kiedy nabywca może skorzystać ze swojego uprawnienia w postaci odstąpienia od umowy.
Pamiętajcie drodzy Hodowcy – zgodnie z obowiązującymi przepisami kodeksu cywilnego to nabywca ma prawo wyboru z którego uprawnienia z tytułu rękojmi skorzysta.
Ale czy zawsze może on od umowy odstąpić? Na to pytanie znajdziecie odpowiedź poniżej 🙂
Czym jest odstąpienie od umowy?
Nim przejdziemy do omawiania zasad odstąpienia od umowy i przesłanek należy wyjaśnić czym w ogóle jest odstąpienie od umowy według prawa.
Poprzez odstąpienie od umowy dochodzi do unicestwienia łączącej strony umowy sprzedaży. Każda ze stron zobowiązana jest do zwrócenia świadczeń.
Przekładając na realia kynologiczne oznacza, że nabywca zwraca psa a hodowca zwraca uiszczoną cenę.
Podstawa prawna odstąpienia od umowy sprzedaży
Podstawę prawną odstąpienia od umowy sprzedaży z powodu istnienia wady przewiduje art. 560 kodeksu cywilnego, który wskazuje:
Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpić od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie.
Powyższe oznacza, że aby można było odstąpić od umowy sprzedaży sprzedana rzecz (w naszym wypadku pies) musi mieć wadę.
Wada powinna być przynajmniej udokumentowana i potwierdzona dokumentacją medyczną.
Pamiętaj hodowco, że ponosisz odpowiedzialność za wady o charakterze wrodzonym oraz te o charakterze genetycznym oraz tylko i wyłącznie za te które istniały w chwili wydania psa nabywcy. Więcej o tej tematyce znajdziesz Czy hodowca odpowiada za wszystko – kilka słów o rękojmi
Możesz również poczytać Wymarzony pies ma wadę, czyli co dalej.
Jak również Roszczenia nabywcy za wady fizyczne psa cz.1.
Przyjmijmy, że nabywca udokumentował w sposób wiarygodny istnienie wady np. poprzez badania serca wykonane przez lekarza weterynarii uprawnionego przez ZKWP do wystawiania certyfikatów czy przysługuje mu prawo do odstąpienia od umowy sprzedaży?
W mojej ocenie w takim przypadku jak najbardziej przysługuje nabywcy prawo do odstąpienia od umowy z powodu wystąpienia wady o charakterze istotnym.
Wada o charakterze istotnym
Kodeks cywilny w paragrafie 4 art. 560 wskazuje, że:
Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna
Oznacza to, że odstąpienie od umowy jest możliwe tylko w przypadku istnienia wady istotnej. I tutaj pojawia się fundamentalne pytanie – czym jest wada istotna w stosunkach kynologicznych?
Za wadę istotną uznać należy taką, która uniemożliwia normalne korzystanie z zakupionego psa.
O charakterze wady decydować będzie każdorazowy indywidualny przypadek.
Wydaje się, że należy uznać za wady istotne wszelkie ciężkie choroby, które np. skracają psu życie lub są dla psa bardzo uciążliwe.
Ciekawostka z praktyki:
W jednym z Sądów na Śląsku prowadzę sprawę, gdzie hodowca został pozwany z uwagi na wady fizyczne psa. Doszło tam do odstąpienia od umowy sprzedaży. Nabywca wręcz porzucił psa u hodowcy twierdząc że go już nie chce bo ma wadę. W chwili obecnej jesteśmy już etapie postępowania sądowego. I powiem wam, że zaczynam widzieć szansę na 100% wygraną, ponieważ sędzia w mojej ocenie zmierza do oceny czy wada była na tyle istotna, że nabywca mógł od umowy odstąpić w oparciu o przepisy z tytułu rękojmi. Sędzia dąży do tego poprzez zadawanie pytań o aktualny stan zdrowia psa jego zachowanie itp.
Nie każda wada upoważnia do odstąpienia od umowy sprzedaży.
Z mojej praktyki pamiętam, że jeden z nabywców chciał odstąpić od umowy ponieważ pies miał zbyt mało błękitne oko albo nie siusiał na podkład czy też gryzł po rękach.
Pamiętajcie! Tego typu zachowania czy też odstępstwa nie stanowią powodu do odstąpienia od umowy!
Wykonanie odstąpienia od umowy – oświadczenie nabywcy
Zgodnie z treścią kodeksu cywilnego nabywca winien złożyć nabywcy stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Kodeks nie przewiduje formy w jakiej to oświadczenie należy złożyć.
Przyjmujemy, że powinno być w takiej formie aby hodowca mógł się z nim zapoznać. Powinna również zostać przedstawiona wada z powodu której nabywca od umowy odstępuje.
Art. 561 ze znaczkiem 2 oraz 4 zobowiązuje sprzedawcę do przyjęcia wadliwej rzeczy. Oznacza to, że hodowca zobowiązany jest do przyjęcia sprzedanego psa jeśli dochodzi do odstąpienia z powodu istnienia wady.
W mojej ocenie nie jest dopuszczalne przywiezienie psa przez nabywcę do hodowcy bez wcześniejszego poinformowania go o fakcie odstąpienia oraz umówieniu odpowiedniego terminu.
Pamiętajmy, że w stosunkach kynologicznych obowiązuje również ustawa o ochronie zwierząt, która jasno wskazuje iż pies nie jest rzeczą i należy traktować go w sposób humanitarny.
Odstąpienie od umowy pomimo braku wady istotnej
Jest to chyba sytuacja z którą spotykam się najczęściej:
Nabywca kupuje pieska. Piesek po kilku dniach przestaje spełniać wyobrażenia domowników – nie bawi się, psoci itp. Ewentualnie okazuje się, że piesek dotknięty jest wadą o charakterze nie istotnym, niezmieniającym jego przeznaczenia czy też wykorzystania. Po diagnozie lekarza weterynarii lub w przypadku pierwszym konsultacji rodzinnej nabywca postanawia psa zwrócić korzystając z uprawnień z tytułu rękojmi. Wtedy też zazwyczaj nabywca przyjeżdża do hodowcy wraz z psem i zamiarem zwrotu.
Co w takiej sytuacji należy zrobić?
Oczywiście w pierwszej kolejności zalecam rozmowę z nabywcą i wspólne rozwiązanie problemu.
Jeśli jednak nie ma takiej możliwości to (podkreślam iż jest to zależne od konkretnego indywidualnego przypadku) przyjęcie psa na hotel i rozliczanie nabywcy za opiekę.
Przy braku podstaw do odstąpienia od umowy nie ma również potrzeby zwrotu uiszczonej ceny.
Jeśli nie jesteście przekonani czy wada rzeczywiście istnieje lepszym rozwiązaniem jest aby spór ten rozstrzygnął sąd.
Sąd wtedy też zobowiąże was do zwrotu uiszczonej ceny jeśli uzna, że nabywca miał prawo do odstąpienia od umowy.
Myślę, że lektury wystarczy na kilka tych słonecznych dni 🙂
Moich czytelników z okolic Warszawy serdecznie zapraszam na szkolenie początkiem września – PIERWSZE SZKOLENIE PT. CZY PIES JEST JAK LODÓWKA W WARSZAWIE 🙂
Agnieszka Łyp-Chmielewska
adwokat
Zdjęcie David Clarke pochodzi z Unsplash
***
Czy można zwrócić zakupionego psa w terminie 14 dni od umowy?
Czy jako hodowcy spotkaliście się z pytaniem – Czy można zwrócić zakupionego psa do 14. dni od sprzedaży? Albo – Chcę odstąpić od umowy sprzedaży w terminie 14 dni od dnia nabycia psa.
Jeśli nie to jesteście szczęściarzami 🙂[Czytaj dalej…]