Kochani,
dostaję od Was wiele wiadomości z pytaniami odnośnie dostosowania treści umowy sprzedaży do zmian w przepisach prawnych jakie weszły w życie od 1 stycznia 2023 r. (o zmianach pisałam we wpisie – Czy będzie się opłacało prowadzenie hodowli psów rasowych od stycznia 2023 r. czyli kilka słów o zmianach w odpowiedzialności hodowcy za sprzedane szczenięta
Jeśli jesteście pod nasza opieką prawną Kancelarii i posługujesz się naszymi umowami (o umowach możesz poczytać w zakładce Sklep) to w zasadzie nie musisz nic zmieniać 🙂 (o ile indywidualnie nie dopasowaliśmy umowy w zakresie rękojmi, jednak są to nieliczne przypadki).
Nowe przepisy o „rękojmi” a treść umowy sprzedaży
Jak większość z was wie, od stycznia 2023 roku uległy zmianie przepisy w zakresie odpowiedzialności sprzedającego za wady sprzedanego psa w przypadku sprzedaży konsumentowi, czyli osobie która w chwili nabycia nie jest hodowcą ani innym podmiotem profesjonalnym w świecie kynologicznym (np. osoba zajmując się dogoterapią).
Obecnie zastosowania nie ma już kodeks cywilny i przepisy o rękojmi a ustawa o prawach konsumenta i tzw. niezgodność towaru z umową.
Powiem wam już teraz, że przepisy te są jeszcze mniej dostosowane do sprzedaży zwierząt aniżeli wcześniejsze jednak podstawowe zasady pozostały takie same.
Co ważne podkreślenia – nie zmieniły się przepisy kodeksu cywilnego w zakresie ogólnych norm sprzedaży!
Nadal mają one pełne zastosowanie do umowy sprzedaży psów!
Zgodnie z ustawą zmieniającą do sprzedaży konsumentowi nie mają zastosowania z kodeksu cywilnego wyłącznie przepisy o rękojmi.
Dlatego jeśli w umowie macie zapisy – „W kwestiach nieuregulowanych w umowie zastosowanie znajduje kodeks cywilny” to zapis ten jest jak najbardziej ważny i w umowie powinien zostać 🙂
Wyłączenie stosowania przepisów o rękojmi
Od 1 stycznia 2023 roku przy sprzedaży konsumentowi nie stosujemy już określenia rękojmia.
Od stycznia ustawodawca wyłączył jej stosowanie na rzecz niezgodności towaru z umową.
Także jeśli w umowie sprzedaży psa na kolanka pojawia się określenie rękojmia to musicie je z umowy usunąć.
Nowe przepisy nie operują również określeniem wady, a niezgodności towaru z umową.
Także wszelkie określenia wada ukryta itp. powinny z umowy zniknąć – generalnie to określenie kontrowersyjne już było w oparciu o kodeks cywilny jednak w wielu umowach funkcjonowało.
Najbardziej znany zapis z umów stosowanych w sprzedaży szczeniaków, czyli sławne wyłączenie odpowiedzialności za choroby, brak dokonania przeglądu weterynaryjnego w okresie kilku dni itp. powinny zniknąć (podlegały usunięciu również w oparciu o kodeks cywilny).
Ustawa o prawach konsumenta wprost wskazuje, że:
Konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w ustawie. Postanowienia umów mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia ustawy są nieważne, a w ich miejsce stosuje się przepisy ustawy. (art. 7.)
W oparciu o ww. przepis z umowy winny zniknąć wszelkie zapisy związane z wyłączeniem odpowiedzialności hodowcy lub pogorszeniem sytuacji nabywcy typu – 3 dni na badanie psa itp.
Zalecany zmiany do umowy sprzedaży
W mojej ocenie do umowy należy dodać cel nabycia psa – jeśli jest to pies na kolanka to należy wpisać do umowy, że jest to pies niehodowlany – a co za tym idzie również pies niewystawowy.
Zabiegi te mają znaczenie ponieważ zmiany w przepisach kładą nacisk na zapewnienie jakich udziela sprzedający – w szczególności, że sprzedany „przedmiot” nie nadaje się do celu określonego w umowie.
Z doświadczenia w sprawach sądowych i sporach na linii hodowca nabywca wiem, że jeśli w umowie nie wskażemy, że pies był sprzedawany na kolanka to w pozwie pojawi się informacja, że był sprzedawany z zamysłem hodowlanym/wystawowym a w związku z wadą/chorobą nie nadaje się on do tego celu.
Dlaczego to jest ważne – z uwagi na fakt, że miarkuje to możliwość wysokości dochodzonego roszczenia przez nabywcę jak również wpływa na rodzaj jego uprawnień.
Pamiętajcie, że orzecznictw9o wprost wskazuje, że jeśli podmiot w chwili nabycia nie był zarejestrowanym hodowcą to traktowany jest jako konsument – licz się chwili zawarcia umowy.
Nowe przepisy o odpowiedzialności hodowcy – podsumowanie
Reasumując, w związku ze zmianami w przepisach odnośnie odpowiedzialności hodowcy za wady sprzedanego szczeniaka w umowach nie ma dużej rewolucji jeśli nie mieliście tam określeń związanych z rękojmią czy też nie pogarszaliście sytuacji nabywcy w zakresie waszej odpowiedzialności 🙂
***
Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o nowych przepisach już teraz zapraszam was na moje szkolenie, które odbędzie się w marcu. Więcej informacji u organizatora – https://animaliaszkolenia.pl/produkt/nowa-rekojmia/
Pamiętajcie, że do 20 stycznia należy złożyć deklarację PIT 6 do Urzędu Skarbowego a dla nowych hodowli również i deklarację NIP7!
Mamy jeszcze wolne miejsca na szkolenie z PIT6 raz podatków w hodowli, które odbędzie się już 10 stycznia o godzinie 18! Dla tych którzy nie mogą być obecnie będzie dostępne nagranie – https://animaliaszkolenia.pl/produkt/pit/
Agnieszka Łyp-Chmielewska
adwokat
Zdjęcie: Andrea Piacquadio
***
1,2,3 ugodę hodowco podpisz Ty, czyli kiedy warto podpisać ugodę z nabywcą
Dzisiejszy wpis zaczynamy od jakże znanej wyliczanki – raz, dwa, trzy kryjesz Ty, ale z tą zmianą, że porozmawiamy o ugodzie z nabywcą.
Czy jako hodowcy zastanawialiście się czy zawsze warto jest zawierać ugodę z nabywcami?
A może uważacie, że nigdy takie ugody nie powinno się zawierać i od razu skierować sprawę na drogę postępowania sądowego [Czytaj dalej…]