Wiele osób marzy o posiadaniu psa. Przyznam się, że ja też kiedyś byłam jedną z tych osób. Każdy chce, aby jego pies był idealny, zawsze zdrowy i najlepiej długowieczny.
Z doświadczenia w kontaktach z nabywcami oraz hodowcami wiem, że każda z tych osób inaczej postrzega nabytego psa i wymaga od niego innych cech i zachowań.
Post ten jednak kierowany jest zarówno do hodowców jak i nabywców, bo przecież hodowca też występuje wielokrotnie w roli nabywcy 🙂
Czy pies jest jak lodówka?
Jest to podstawowe pytanie, które zadaję za każdym razem uczestnikom moich spotkań.
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek czy jak kupujesz psa to tak jakbyś kupował lodówkę?
Przepis ustawy o ochronie zwierząt nakazuj stosowanie do zwierząt w sposób odpowiedni przepisów jak do rzeczy.
Co oznacza zwrot w sposób odpowiedni? Nic innego jak wskazówkę do interpretacji przepisów i ich zastosowania do zwierząt.
Zwierzę jak każda rzecz posiada swojego właściciela, któremu przysługują uprawnienia właścicielskie.
Przykład:
Pan X posiada zestaw szklanek. Zgodnie z obowiązującym kodeksem cywilnym Pan X w każdej chwili może zniszczyć swoje szklanki.
Oczywistym jest, że właściciel psa nie może go zniszczyć. Jest to najbardziej dosadny przykład definiujący pojęcie stosowania w sposób odpowiedni przepisów o rzeczach.
Skoro już wiemy, że pies jest jak lodówka to konieczne jest zadanie kolejnych pytań.
Czy sprzedaż psa podlega przepisom o odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu wad sprzedanego towaru (rękojmia)?
Odpowiedź na to pytanie jest również prosta – tak sprzedaż psa podlega pod przepisy o rękojmi z tytułu sprzedaży (art. 556 k.c. i następne).
Kiedy można mówić o odpowiedzialność za wady sprzedanego towaru?
Kodeks cywilny w art. 559 wskazuje, że
sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikały z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili.
Jakie są uprawnienia wynikające z przepisów o rękojmi?
Jeśli towar obarczony jest wadą fizyczną lub prawną nabywcy przysługują następujące uprawnienia:
- żądanie obniżenia ceny sprzedanego towaru, tak aby obniżona cena pozostawała w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy w wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady
- odstąpienie od umowy wraz ze zwrotem towaru jak i zwrotem ceny
- żądanie naprawy uszkodzonej rzeczy
- wymiana rzeczy na rzecz wolną od wad.
Wraz z żądaniem obniżenia ceny lub odstąpieniem od umowy sprzedaży można żądać również zwrotu nakładów koniecznych poniesionych w związku z istnieniem wady.
To taki krótki wpis do przemyślenia na środę popołudnie 🙂
Jeśli zaciekawiła Cię ta tematyka zapraszam do wpisu DYSPLAZJA – czy to wyrok dla hodowcy? cz.1.
lub do wpisu Czy hodowca odpowiada za wszystko – kilka słów o rękojmi.
Agnieszka Łyp-Chmielewska
adwokat
Zdjęcie: Pixabay
***
Współwłasność psa cz. 1
Większość moich wpisów, które tworzę w czasie gdy przebywam w Kancelarii opartych jest o problemy moich klientów. Podobnie temat współwłasności. Jedna z moich mocodawczyń ma problem ponieważ jest współwłaścicielem psa pomimo iż nie chciała nim być, natomiast druga zastanawia się w jaki sposób zbyć szczeniaka nie tracąc nad nim kontroli.
Oba te problemy związane są z problemem zrozumienia współwłasności [Czytaj dalej…]